NL
KRISTEL VAN BALLAER
De kern van het artistieke werk van Kristel Van Ballaer (°1972, België) bestaat uit het transformeren van vormen uit natuur en architectuur. Aan de basis van haar werkproces ligt een intens en tactiel waarnemen. Ze wordt getroffen door de schoonheid van de natuur, maar eveneens door de geometrie, abstractie en vormkracht in architectuur. In een langzaam meditatief proces onderzoekt ze vormen die haar inspireren. Ze ontdoet ze van het overbodige, tot een vorm-perfectie zich openbaart.
Van Ballaer’s werk balanceert op het snijvlak van 2D en 3D. Schilderkunst wordt ruimtelijk of vice versa. In haar onderzoek spelen schaduw en licht een essentiële rol, evenals de ruimte waarin het werk zal gepresenteerd worden. Bij de architecturale uitvoering kan het werk betreden worden en is de fysieke ervaring van de kunstenaar de referentie. Ook het kleinere werk staat in relatie tot het (eigen) lichaam: van handgrootte tot lichaamslengte. Contrasten als open-gesloten, zwevend versus steunend zijn richtinggevend in haar omgang met vorm en volumes.
Op het eerste gezicht is haar werk minimalistisch en uitgepuurd, maar die indruk is misleidend. Haar werk is gelaagd. De sensualiteit en tactiliteit van de afwerking valt op: verflagen in verschillende texturen creëren voelbare spanning - de zichtbaarheid van de schildershand. Het zijn bewerkingen die tijd vragen en ver weg staan van industriële vervaardiging.
In de kern werkt ze naar soberheid toe en toont de kwetsbaarheid die de mensenhand kenmerkt. Verstilling is een essentieel begrip. De kunstenaar biedt de toeschouwer rust, een heilzaam tegenwicht voor de beeldenstorm die in het dagelijks leven woedt. Ze laat de tijd stilstaan.
EN
KRISTEL VAN BALLAER
The essence of Kristel Van Ballaer's (°1972, Belgium) artistic work consists of transforming forms from nature and architecture. The basis of her working process is an intense and tactile perception. She is struck by the beauty of nature, but also by the geometry, abstraction and formal force in architecture. In a slow meditative process, she explores shapes that inspire her. She strips them of the superfluous, until a perfection of form reveals itself.
Van Ballaer's work balances at the intersection of 2D and 3D. The art of painting becomes spatial or vice versa. In her research, shadow and light play an essential role, as well as the space in which the work will be presented. In the architectural version, the work can be entered and the artist's physical experience is the reference. The smaller work is also in relation to the (own) body: from hand size to body height. Contrasts such as open-closed, floating versus supporting are guiding in her handling of form and volumes.
At first sight, her work is minimalist and pared-down, but that impression is deceiving. Her work is layered. The sensuality and tactility of the finish is striking: layers of paint in different textures create perceptible tension - the visibility of the painter's hand. They are operations that take time and are far removed from industrial manufacture.
At its core, she works towards restraint, showing the fragility that characterizes the human hand. Stillness is an essential concept. The artist offers the viewer calm, a salutary counterpoint to the iconoclasm raging in everyday life. She makes time stand still.